לייעוץ מקצועי חייגו: 03-5225358
contact
אימות מסמכים ציבוריים

אימות מסמכים ציבוריים

אימות מסמכים ציבוריים אפוסטיל - אלקבץ כהן משרד עורכי דין

כיצד מאמתים מסמכים ציבוריים?

אמנת האג היא אמנה בינלאומית שנחתמה ב-5.10.1961. מטרת האמנה לפשט את הליך ההכרה במסמכים ציבוריים רשמייים בין מדינות החתומות על האמנה. למעשה, כל מדינה שחתומה על האמנה יכולה להנפיק על  ידי הרשות שהוסכמה לכך על ידי המדינה חותמת שנקראת “אפוסטיל” ומהווה אישור לכך שהתעודה הציבורית מקורית והונפקה על ידי הרשות המוסמכת לכך.

המילה “אפוסטיל” לקוחה מהשפה הצרפתית ופירושה אישור.

אימות מסמכים ציבוריים בישראל - אלקבץ כהן משרדד עורכי דין

מתי נצטרך לאשר מסמכים ציבוריים?

קיימים מקרים רבים בהם נידרש להציג מסמכים ציבוריים ממדינת המוצא. לדוגמא כאשר אדם מבקש לקבל מעמד במדינה אחרת (צורכי הגירה) או לצורך לימודים אקדמאיים בחו”ל.  לעיתים נדרש להציג מסמכים רשמיים ממדינת המוצא שלנו לדוג’: תעודת לידה, תעודת יושר, תעודת מצב אישי, אישור על העדר עבר פלילי.

כיצד נוכיח למדינה האחרת שהמסמך הוצא על ידי רשות מוסמכת בישראל? כאן נכנס נושא אמנת האג וחותמת האפוסטיל, כאשר המסמך חתום בחותמת זו למעשה המסמך מקבל אישור לכך שהינו מסמך מקורי והונפק על ידי הרשות שהוסמכה לכך.

 

הליך אימות מסמכים ציבוריים- המצב לפני אמנת האג

עד שנת 1961 המועד בו נחתמה אמנת האג, הליך אימותם ואישורים של מסמכים ציבוריים היה הליך מסורבל מאוד ונקרא “הליך שרשרת חתימות”.

בכדי לאמת תעודה ציבורית ראשית היה על המבקש לאמת את התעודה ברשות שהנפיקה אותה, אח”כ לאמת את חתימת הרשות במשרד החוץ של אותה מדינה ולבסוף לאמת את התעודה בפעם השלישית בנציגות של המדינה שבה הוא מבקש להציג את המסמך. מכאן הכינוי שרשרת חתימות . יצויין כי, עד היום קיימות מדינות רבות בעולם שאינן חתומות על אמנת האג ולכן במדינות הללו על מנת לאמת מסמכים נידרש לבצע את הליך שרשרת החתימות .

אמנת האג למעשה פישטה את הליך אימות ואישור של מסמכים ציבוריים והפרוצדורה המייגעת שהייתה קיימת עד לאמנה, בחותמת אחת שנקראת “אפוסטיל“.

על אמנת האג חתומות כיום רוב מדינות אירופה, ארצות הברית, פיליפינים, אמריקה הלטינית, אפריקה וכן מדינת ישראל.

לנוחיותכם להלן קישור לרשימת המדינות העדכנית החתומות על האמנה:

https://www.israelbar.org.il/article_inner.asp?pgId=125624&catId=1150

שתפו עם חברים
זקוקים לייעוץ? צרו קשר
03-5225358
רחוב הכישור 51, קומה 3, חולון, 5886605
03-6304660
השאירו פרטים ונחזור אליכם