לייעוץ מקצועי חייגו: 03-5225358
contact
ראיונות ותשאולים במשרד הפנים בהליך מדורג

ראיונות ותשאולים במשרד הפנים בהליך מדורג

אשרות, הגירה והסדרת מעמד בישראל

לאחר הגשת הבקשה בהליך של חיים משותפים או נישואין והמצאת מלוא מסמכי הסף למשרד הפנים, יוזמנו בני הזוג לריאיון במחלקת אשרות בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה. מה כולל הריאיון הזוגי במשרד הפנים ומהי מטרתו?

הערה: במידה ובן/ת הזוג הזר הוא אזרח מדינות מזרח אירופה (אוקראינה, רוסיה, מולדובה וכדומה) לאחר פתיחת הבקשה בן הזוג הזר יזומן לפגישה בלשכת הקשר – “נתיב”, שם מתבצעת בדיקה של המסמכים הרשמיים שהוצגו מהמדינה הזרה (אותנטיות של המסמכים). בדרך כלל התורים לנתיב נקבעים בין חצי שנה – שנה, ממועד פתיחת התיק.

אל תטעו! אומנם מדובר בריאיון “זוגי” שנערך לשני בני הזוג, אולם בפועל הריאיון מתבצע כאשר כל אחד מבני הזוג נמצא בחדר אחר ונשאל שאלות שונות על בן/ת הזוג בנפרד. מטרת משרד הפנים בריאיון היא פשוטה – למצוא כמה שיותר סתירות בין תשובות בני הזוג. בסתירות הכוונה היא לתשובות שאינן תואמות ובכך למעשה יוכל משרד הפנים לסרב את הבקשה בטענה על חוסר כנות הקשר / פיקטיביות הקשר בין בני הזוג. מעמד הריאיון, מן הסתם, הינו מעמד מלחיץ ביותר עבור בני הזוג ומרגיש מין סוג של חקירה צולבת, בה נשאלים שאלות לעיתים קרובות שאלות חודרניות לגבי חייהם הפרטיים, סיפור ההכרות, שגרת חייהם המשותפת, חברים ובני משפחה. עד כמה שאתם בטוחים שאתם יודעים הכול על בן הזוג, תחשבו שוב ורצוי לא להקל ראש בריאיון שלמעשה קובע את המשך עתידו של ההליך המדורג.

שאלות לדוגמא שנשאל לקוח בריאיון בין בני זוג בו ליוויתי:

“מה צבע הספה בסלון?”
“באיזה צד של מיטה בן זוגך ישן?”
“מהו האוכל האהוב על בן הזוג?”

קיימות שאלות רבות ומגוונות.

חשוב לדעת כי במידה ואחד מבני הזוג אינו דובר את השפה העברית (מה שבדרך כלל קורה כאשר אחד מבני הזוג הינו אזרח זר), ניתן לדרוש מהמראיין כי הריאיון יתקיים בשפתו או שיזומן לראיון מתורגמן. במידה והמראיין אינו דובר את השפה, חשוב לעדכן את הפקיד לפני מועד הריאיון על מנת שלא ייווצר מצב שהתור לריאיון שהזמנתם חודשים רבים מראש, יבוטל ברגע האחרון עקב אי הגעת מתורגמן.

במהלך הריאיון עצמו, המראיין עורך מין פרוטוקול של הדברים שנאמרים במהלכו בסגנון “שאלה – תשובה”. טיפ: חשוב מאוד לשים לב כיצד המראיין כותב את הדברים שנאמרים על ידכם, שכן, סתירות בראיון הינן לרעתכם ויכולות לעיתים אף לגרום לסירוב הבקשה. מאחר ואין אפשרות בידי בן הזוג השני להיות נוכח בריאיון (הרי כל המטרה היא שלא תשמעו מה בן הזוג השני אמר בריאיון) מומלץ בחום להסתייע בשירות עורך דין העוסק בתחום ובעל הניסיון והידע המתאים לליווי לריאיון. אומנם עורך הדין אינו רשאי לדבר בשמכם במהלך הריאיון, אך אני יכולה להעיד אישית על מקרים רבים בהם נכחתי בריאיון והתערבתי כאשר עלה צורך ובכך מנעתי סירוב עתידי של הבקשה. נקודה נוספת חשובה שעורך הדין שאינו מצוי בחקירה יכול לכתוב בעצמו (לצד הפרוטוקול שפקיד משרד הפנים כותב) את תשובותיכם וכך יוכל לסייע לכך שהמראיין ידייק בכתיבתו. בנוסף, נוכחותו של עורך דין בריאיון , מן הסתם תשרה עליכם רוגע ובטחון במעמד שהוא מלחיץ עבור זוגות רבים.

לסיכום, אם אתם מבקשים לפתוח בהליך עם בן/ת הזוג הזר/ה, מומלץ להסתייע בעורך דין בעל ניסיון לליווי ההליך הבירוקרטי והמתיש – לפנייה ישירה וסיוע של עורכת דין שני אלקבץ כהן, לחצו כאן.

שתפו עם חברים
זקוקים לייעוץ? צרו קשר
03-5225358
רחוב הכישור 51, קומה 3, חולון, 5886605
03-6304660
השאירו פרטים ונחזור אליכם