לייעוץ מקצועי חייגו: 03-5225358
contact
הסדרת מעמד לבני זוג נשואים / ידועים בציבור

הסדרת מעמד לבני זוג נשואים / ידועים בציבור

אשרות, הגירה והסדרת מעמד בישראל

ההליך המדורג לזוגות ידועים בציבור/נשואים מול משרד הפנים

מאת: עו”ד שני אלקבץ כהן | פורסם בתאריך: 2/12/2021 עודכן בתאריך 02/04/2023 ע”י עו”ד שני אלקבץ כהן

מחבר: עו"ד שני אלקבץ כהן“ההליך המדורג” הינו כינוי להליך האורך מספר שנים בין בני זוג מעורבים (זר וישראלי) נשואים או ידועים בציבור מול משרד הפנים.

ישראלי שמצוי בקשר רומנטי או נקשר בקשר נישואין עם אזרח/ית שאינו ישראלי ומבקש לחיות עמו את חייו בארץ, חייב לעבור את ההליך המדורג מול משרד הפנים וללא עמידת בני הזוג בהצלחה בהליך לא יכול בן/בת הזוג הזר לקבל את המעמד החוקי בישראל = התאזרחות או תושבות קבע.

אז איך מתחילים בהליך? הכרת את בן/בת הזוג הזר ואתה מעוניין להביאו לישראל לחיות עמך – ראשית, יש להבחין בין מקרים של נישואין למקרה של חיים משותפים שהם למעשה “הידועים בציבור”.

הליך מדורג לבני זוג מעורבים שהינם נשואים

במקרה הראשון של נישואין, קובע נוהל הטיפול במתן מעמד לבן/בת זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי כי יש להסדיר את הבקשה להזמנת בן/בת הזוג הזר מראש ובטרם הגעתו לישראל. לחלופין, במידה והישראלי נמצא בחו”ל  עם הזרה, ניתן לפנות לקונסוליה הישראלית בחו”ל ולקבל אשרת כניסה.

יש לציין כי, משרדנו נתקל במקרים רבים בהם לא בוצעה הזמנה מראש של בן הזוג הזר על פי הנוהל, הישראלי נחת בנמל התעופה בן גוריון עם בן/בת הזוג הזר, הצהיר בפני בקרי הגבול כי זה עתה נישאו ולדאבונם סורבה כניסתם עקב אי הזמנה מראש לפי הנוהל – משמע, מומלץ בחום לבצע את התהליך מראש מול משרד הפנים!

הליך מדורג בני זוג מעורבים ידועים בציבור

במקרה השני של ידועים בציבור, הנוהל העוסק בחיים משותפים עם אזרח ישראלי, בעבר לא הייתה קיימת חובת הזמנה מראש של האזרח הזר. כיום בעקבות התיקון לנוהל, גם בחיים משותפים קיימת חובת הזמנה מראש אם בן/בת הזוג נמצאים בחו”ל. אולם, אם בן/בת הזוג הזר נמצאים בישראל ניתן להגיש את הבקשה ללא יציאתו של הזר לחו”ל.

חשוב לציין כי בשני המקרים נישואין וחיים משותפים, קיימת שורה ארוכה של מסמכים שונים אשר נדרשים למשרד הפנים ובין היתר מסמכים ממדינת המוצא של בן הזוג הזר:

  • תעודת לידה.
  • תעודה המעידה על העדר רישום פלילי (תעודת יושר).
  • תעודה על שינויי שם ככל ובוצעו ובמקרה של נישואין תעודת הנישואין.
  • תעודה על מצב אישי קודם ונוכחי.

חשוב להדגיש כי על כל התעודות הרשמיות להיות מאומתות, מאושרות בחותמת אפוסטיל (ככל ומדובר במדינה זרה שעונה על הקריטריונים וחתומה על האמנה) ומתורגמות על ידי נוטריון בישראל הדובר את השפה המתורגמת. המסמכים המצוינים לעיל הם מסמכי סף, דהיינו ככל ולא יומצאו משרד הפנים בכלל לא יבחן את הבקשה לאשרת כניסה של בן/בת הזוג הזר או במידה והוא נמצא בארץ רשאי לסרב את הבקשה במידה והמסמכים לא יומצאו תוך 45 ימים מפתיחת הבקשה.

הקשיים בהגשת הבקשה מראש

קיימים קשיים רבים בעבודה מול משרד הפנים. אעמוד על חלקם:

  1. לרוב התורים לפתיחת התיק במשרד הפנים ארוכים מאוד ולעיתים קרובות רק על מנת להגיש את הבקשה לפתיחת תיק ולהזמנת בן/בת הזוג לישראל, יש להמתין בין 3 ל-6 חודשים (תלוי באיזו לשכה מוגשת הבקשה). כמו כן, במידה ולא יומצאו מלוא המסמכים הדרושים ובהתאם לנהלי משרד הפנים קיימת סכנה לסירוב הבקשה, מה אשר יגרור עיכוב נוסף בהגעת בן/בת הזוג הזר לארץ.

 

  1. קושי נוסף כרוך בעובדה שבכל תקופת בדיקת הבקשה בבני זוג ידועים בציבור, אשר לעיתים יכולה להתארך מספר חודשים, בן/בת הזוג הזר אינו מורשה לעבוד בישראל והוא ללא אישור עבודה, מה שעלול לגרום לקשיים כלכליים לבני הזוג. על כן, קיימת חשיבות רבה להגשת הבקשה באמצעות עו”ד מיומן ובקיא בתחום האשרות והסדרת המעמד בישראל, אשר יזרז את הגשת הבקשה ויוודא שהוגשה כדין למניעת עיכובים מיותרים במשרד הפנים.

כמה זמן לוקח הליך מדורג מול משרד הפנים?

פעמים רבות אני נשאלת “כמה זמן אורך כל התהליך?” חשוב לציין שגם כאן, קיים שוני מהותי בין בני זוג נשואים לבני זוג ידועים בציבור.

  • הליך מדורג לבני זוג נשואים: לאחר הזמנת בן/בת הזוג הזר והגעתו לישראל, במהלך בדיקות כנות הקשר ניתן לאשר לבן/בת הזוג הזר אשרת ב/1 כללי המהווה אשרת עבודה. חשוב לציין כי האשרה הזו אינה נספרת בהליך המדורג. לאחר שהבקשה אושרה, בן/בת הזוג הזר ישודרג ותוענק לו תעודת זהות ארעית (רישיון לישיבה ארעית מסוג א/5) אשר יוארך מפעם לפעם (כל פעם לשנה). מדובר בשדרוג מבחינת הזר, שכן, הוא יקבל תעודת זהות ארעית וזאת עד לתקופה של 4 שנים במצטבר ובסיומן ניתן להגיש בקשה להתאזרחות. מהנוהל לעיל עולה כי מרגע הגשת הבקשה ועד להתאזרחות בן/בת הזוג הזר יחלפו לכל הפחות כחמש שנים. במקרים חריגים ניתן לבקש קיצור הזמנים.
  • הליך מדורג ידועים בציבור: הזר ישהה כשלוש שנים ברישיון ב/1 כללי ולאחריהן ארבע שנים ברישיון לישיבה ארעי מסוג א/5. מהנוהל לעיל עולה כי מרגע הגשת הבקשה ועד להתאזרחות בן הזוג יחלפו, לכל הפחות שבע שנים. לעיתים ההליך אורך גם יותר ונתון לשיקול דעת הרשות ולהתרשמות מבני הזוג.

אני ממליצה בחום לפנות למשרדנו עוד לפני הפנייה הראשונה למשרד הפנים, בכדי לוודא שמהרגע הראשון של הגשת הבקשה לפתיחת התיק או להזמנת בן הזוג הזר לישראל, הכל ייעשה בצורה הטובה ביותר בכדי למנוע תקלות אפשריות בהמשך.

שתפו עם חברים
זקוקים לייעוץ? צרו קשר
03-5225358
רחוב הכישור 51, קומה 3, חולון, 5886605
03-6304660
השאירו פרטים ונחזור אליכם