פעמים רבות מגיעים אליי לקוחות ושואלים: “האם התהליך אכן כה מסורבל וקשה? האם אני חייב להגיע למשרד הפנים עם עורך דין?” לצערי התשובה לעולם אינה חד משמעית, הכול תלוי בנסיבות המקרה והצדדים. במקרים רבים, היו זוגות שבחרו להגיש את הבקשה לאיחוד משפחות ללא מעורבות עורך דין ואומנם מדובר בהתעסקות (מסמכים רבים שיש להמציא, אימות ותרגום מסמכי סף ועוד) אך צלחו לבסוף את ההליך. יהיו תמיד גם מקרים של זוגות שבקשתם תיענה בסירוב. הבעיה שעולה לטעמי היא הציפייה של בני הזוג ממשרד הפנים. בני הזוג חושבים שמשרד הפנים יראה את הקשר ביניהם באותה העין – קיים כאן חוסר תיאום ציפיות בסיסי.

היו לא פעם מקרים של בני זוג שהקשר ביניהם היה אמיתי וכן (בעיני בני הזוג) אולם משרד הפנים סבר כי המדובר בקשר פיקטיבי המיועד לצורך קבלת מעמד בישראל בלבד. חשוב להבין כי משרד הפנים תפקידו האחד והיחיד הוא לבחון את כנות ואמיתות הקשר בין בני הזוג, באמצעות ההליך המדורג. משרד הפנים בוחן זאת במספר דרכים ומתוך ראיות שונות שממציאים בני הזוג במסגרת ההליך (תמונות, מכתבים וכדומה).

חשוב מאוד להימנע מטעויות מול משרד הפנים שלנו נראות קטנות ומינוריות, אך לעיתים עלולות להשליך על ניהול ההליך כולו!
עורך דין המתמחה בתחום ההגירה והסדרת המעמד בישראל, המייצג בהליכים מול משרד הפנים כדבר שבשגרה ונתקל באינספור מקרים, יידע באמצעות ניסיונו המקצועי, לחזות את הנולד ולמעשה אף להקדים תרופה למכה וזאת על ידי שיפור הרושם שיעשו בני הזוג על נציגי משרד הפנים ומניעה מבעוד מועד, של חלילה סירוב הבקשה. חשוב לזכור כי גם במקרים בהם פעלנו כנדרש, המצאנו את כלל המסמכים ועדיים משרד הפנים סרב את הבקשה להסדרת המעמד, אין מדובר בקצה הדרך עבור בני הזוג.

עצתי הפרקטית כעורכת דין המתמחה בהגירה והסדרת מעמד בישראל הינה לפנות באופן מידי וללא כל דיחוי לעורך דין המתמחה בתחום – חשוב להבין שלעיתים עררים או כל הליך משפטי אחר בו ניתן לנקוט הוא קצוב בזמן וברגע שחולף המועד, הדבר מקשה על עורך הדין לסייע ללקוח באופן מיטיבי. במרבית המקרים והסוגיות קיימת חובת הגשת ערר פנימי. הערר הפנימי מוגש לגורם המוסמך במשרד הפנים (בדרך כלל הגורם שמעל הגורם שנתן את החלטת הסירוב) וזאת טרם פנייה לבית הדין לעררים או לבית המשפט. עורך הדין יידע בתוך כמה זמן יש להגיש אותו ערר פנימי, באיזו דרך להמציא אותו וכמובן איך לבנות את הטיעון המשפטי להמשך הערר בבית הדין לעררים, ככל והערר הפנימי יידחה.